mazzika4ever

mazzika4ever

رياضة \ مويبل \ برامج \ العاب \ كليبات \ افلام \ اسلاميات \ MazZiKa 4 EveR
 
المجلةالرئيسيةاليوميةالبوابةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 تعالوا نشوف موضوع اللحية باسلوب علمى بسيط

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
AHmeD TuRkY

avatar

عدد المساهمات : 237
تاريخ التسجيل : 20/05/2011
الموقع : MazZiKa 4 EveR.Own0

مواضيعى
اهم مواضيعى:

مُساهمةموضوع: تعالوا نشوف موضوع اللحية باسلوب علمى بسيط    الأحد يونيو 12, 2011 6:47 pm




affraid affraid affraid affraid affraid affraid
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواني في الله

المرة دي الموضوع اللي هكتبه موضوع الكلام كتر فيه اوي
وفيه بعض الناس مش عارفين يروحوا فين
يسمعوا كلام مين
فحبيت أوضح الموضوع وهو حكم اللحية بأسلوب علمي أصولي وسهل وإن شاء الله كل الاخوة هنا تفهمه

الاول قبل ما أشرح الموضوع
اللي بنسمعه في حكم اللحية هو يا اما هي واجب أو فرض أو سنة
عايزين الاول نعرف الفرق بين ال3 كلمات دول

الفرض والواجب : هو الشئ الذي إذا فعلته تثاب عليه وإن لم تفعله عوقبت علي تركه
السنه أو المستحب : هو ما يثاب علي فعله ولا يعاقب علي تركه

طب فيه فرق بين الواجب والفرض؟
لا ما فيش فرق عند الجمهور إلا عند الحنفيه
والفرق بينهم عند الحنفية ما يهمناش أوي كناس عاديين مش علماء
لأن الفرق بينهم بيكون في الثبوت
يعني لو الحكم ثابت بدليل قطعي الثبوت ( يعني آية أو حديث متواتر ) يبقي فرض عند الحنفيه
ولو الحكم ثابت بدليل غير قطعي الثبوت ( يعني حديث آحاد ) يبقي واجب
هو ده بس الفرق
لكن من ناحية الثواب والعقاب هو هو

ندخل بقي في الموضوع

الحديث اللي مشهور أوي في موضوع اللحية هو الحديث اللي رواه البخاري ومسلم
قال رسول الله صلي الله عليه وسلم ( خالفوا المشركين . أحفوا الشوارب وأوفروا اللحي )
والحديث ده فيه أحاديث زيه كتير اوي في المعني ومن طرق كتير اوي

المهم

نستنتج ايه من الحديث ده؟

فيه قاعدة بتقول :
الأمر للوجوب ما لم تأت قرينة تصرفه عن الوجوب

يعني ايه ؟
يعني
لو ورد في حديث أو آيه أمر من الله أو من رسوله صلي الله عليه وسلم يبقي
الامر ده فرض ولازم كل مسلم يعمله وإلا هيتعاقب إلا لو فيه دليل تاني بيخفف
من الحكم من الوجوب الي اي شئ تاني


و القاعدة دي هي مذهب الائمة الاربعه
طب ايه الدليل علي كده؟
قال النبي صلي الله عليه وسلم
( لولا أن أشق على أمتي، أو على الناس لأمرتهم بالسواك مع كل صلاة ) رواه البخاري
فلو كان أمر النبي صلي الله عليه وسلم معناه الاستحباب بس يبقي السواك مفيهوش مشقة لو كان النبي صلي الله عليه وسلم أمر بيه
لأنك لو تركت المستحب مش مشكلة
وضحت كده؟

طب حديثنا ده ايه نظامه

زي ما احنا شايفين قول النبي
( أوفروا و أحفوا ) فده أمر في الحديث يبقي الامر للوجوب

كذلك
فيه أمر تاني وهو (خالفوا) ولا شك أن مخالفة المشركين واجبة في الحديث ده
لأن مفيش دليل تاني يصرف المخالفة في الحديث ده عن الوجوب
والنبي قال في الحديث ده أن توفير اللحية فيه مخالفة للمشركين
وفيه قاعدة تاني بتقول ( الوسائل لها أحكام المقاصد )
والمقصد هو مخالفة المشركين
والوسيلة هي اطلاق اللحية
وبما أن المخالفة واجبة يبقي اطلاق اللحية واجب

توهتوا ولا لسه؟

طب يا تري فيه قرينه في الموضوع ؟
لا مفيش خالص وهتشوفوا دلوقتي في الرد علي المخالفين

كده يبقي احنا عرفنا ان إطلاق اللحية واجب

طب المخالفين بيقولوا ايه بقي؟

1- بيستدلوا بحديث سنن الفطرة

والحديث ده في الحقيقة مفيهوش أي نوع من الاستدلال
مش معني أن النبي صلي الله عليه وسلم قال أن الحاجات دي سنن يبقي معناها معني السنة عند الفقهاء
لأن المصطلحات دي ( سنة ومستحب وفرض وواجب ........ الخ ) ظهرت بعد موت النبي صلي الله عليه وسلم بفترة طويلة
غير كده
فيه بعض الحاجات في الحديث ده واجبة
زي
مثلا الختان بالنسبة للرجال معظم العلماء من السلف والخلف قالوا انه واجب
في حق الرجال ومختلف فيه في حق النساء بين الاستحباب والوجوب

يبقي الحديث مش بيدل علي ان الحاجات دي مجرد مستحبات بل منها واجب

2- بيستدلوا برضه بحديث النبي صلي الله عليه وسلم اللي رواه البخاري وهو
(إن اليهود والنصارى لا يصبغون، فخالفوهم)

اللي يبص علي الحديث ده يلاقيه فعلا مشابه للحديث بتاع اللحية اوي
طب ايه الرد ؟
الرد هو أن فيه قرينه في الحكم
وهو أن بعض الصحابة كانوا مش بيصبغوا معني كده ان الصحابة فهموا الامر ده علي انه مش للوجوب
ورأي الصحابي من الادلة الشرعية في أصول الفقه

باقي شبهة واحدة وهي حلق اللحية يجوز في سبيل الدعوة
واعتقد ان الحتة دي محتاجة موضوع لوحده انتظروه قريب اوي ان شاء الله لأني كده طولت عليكم اوي

أحب أقول بس في الاخر أن موضوع اللحية ده يكاد يكون فيه إجماع إلا انه ما وصلش لدرجة الاجماع
لكن ده رأي كل العلماء تقريبا إلا القليل جدا باستثناء علماء عصرنا الحالي
وده رأي الائمة الاربعه وعلماء الحديث

اعتقد أن الموضوع كده أصبح واضح جدا

جزاكم الله خيرا علي الصبر علي قراءة الموضوع

bounce bounce bounce bounce bounce






الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://mazzika4ever.own0.com
 
تعالوا نشوف موضوع اللحية باسلوب علمى بسيط
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
mazzika4ever :: اسلاميات :: الشلب المسلم-
انتقل الى:  

المواضيع الأخيرة
» جورج وسوف - يا دنيا Master Q 320Kbps علي اكثر من سيرفر
الجمعة ديسمبر 13, 2013 4:13 pm من طرف maw el.hadary

» أفضل 100 أغنيه أجنبيه أمريكيه فى اول 11 شهر من عام 2013 حسب التصنيف النهائى " Billboard Hot 100 Single November " تحميل مباشر !!
الخميس ديسمبر 12, 2013 12:54 am من طرف maw el.hadary

» لطيفة - بالعربى Radio Q 320 Kbps من الالبوم القادم علي اكثر من سيرفر
الأربعاء ديسمبر 11, 2013 8:59 pm من طرف maw el.hadary

» FiFa 2014 Black Box
الثلاثاء ديسمبر 10, 2013 4:30 pm من طرف maw el.hadary

» حصريا كليب محمد نور - اول مره نسخه 720p HD + MP3 تحميل مباشر
الثلاثاء ديسمبر 10, 2013 1:38 pm من طرف maw el.hadary

» x64 StaforceTEAM 15.11.2013 مع اداه تفعيل وندوز 8.1 الجديد مجربة على اكثر من سيرفر
الثلاثاء ديسمبر 10, 2013 1:21 am من طرف maw el.hadary

» المصحف مرتلا كاملا للصوت الرائع الشيخ عبد المحسن العبيكان كامل MP3 بدون حقوق تقسيمات متعددة تحميل مباشر
الثلاثاء ديسمبر 10, 2013 12:33 am من طرف maw el.hadary

» حصريا نجم دمياط الجديد ايكا
الأحد ديسمبر 08, 2013 7:08 pm من طرف maw el.hadary

» جميع البومات محمد عدويه
الجمعة ديسمبر 06, 2013 3:48 am من طرف maw el.hadary

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
AHmeD TuRkY
 
Ramy Chetos
 
ahmed lbnany t!to
 
maw el.hadary
 
محمود شاهين
 
المصرى
 
ملكه المحبه
 
amira
 
Eslam
 
shosho19